Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο :

  παράξενα παραμύθια 

***

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ # 20 : SPONTANEOUS MUSIC ENSEMBLE ’ EIGHTY FIVE MINUTES’ (PART 1 & PART 2) (EMANEM 3401 & EMANEM 3402 – 1986)

ακόμα θυμάμαι το πρώτο άκουσμα του topographyofthe lungs ,πρώτης κυκλοφορίας της incus. γροθιά στο στομάχι και άλλα κλισέ δεν φτάνουν για να περιγράψουν την εντύπωση που μου είχε κάνει. στον πεζό κόσμο των ατάλαντων συγγραφικά (στο δικό μας ντε!) νομίζω ότι λέγοντας πως με είχε χτυπήσει κατακούτελα όσο και όταν άκουσα τη μπανάνα( ε, τώρα, τι ποια είναι η μπανάνα;;…) γίνομαι πιο κατανοητός.

και τι παίξιμο οι αλητήριοι. κιθάρα(derek bailey),ντραμς( ο θεός han bennink) σαξόφωνο (προσκυνώ evanparker), τρία όργανα, μια πνευματική κατάσταση.

από τότε συνάντησα κάποιες λίγες, ευτυχείς, φορές την ίδια παράλυση των άκρων και το ίδιο γέμισμα της ψυχής από συναισθήματα. τις πιο πολλές φορές αυτό συνέβαινε σε ηχογραφήσεις της incus,της fmp και της emanem. πάθος, δόσιμο, ενέργεια που κατευθυνόταν ασυμβίβαστα προς όλες τις κατευθύνσεις(ας καταρρίψουμε την κβαντική θεωρία ανάμεσα στα άλλα!). λάτρεψα και, σχεδόν, θεοποίησα πολλές από τις κυκλοφορίες των τριών αυτών εταιριών.

ίσως και γιατί άργησα να τις ακούσω, όπως άργησα να μπω στο παιχνίδι της αποπλάνησης που ονομάζεται αυτοσχεδιαστική τέχνη (στη ζωή είναι ακόμη πιο δύσκολο). κάλλιο αργά παρά ποτέ πάντως, ένας ολόκληρος κόσμος ήταν εκεί και περίμενε. ναι σε ‘σένα το λέω που νομίζεις ότι η τζαζ είναι για να αράζουμε χαλαρώνοντας!!

μετά τις φλυαρίες, ας πάμε και στο υποκείμενο του άρθρου. στην ουσία μιλάμε για δύο δίσκους, προϊόντα της ίδιας ηχογράφησης (έχουν κυκλοφορήσει και σαν διπλό cd),οπότε θα τα αντιμετωπίσω ως ένα.

ξεκινώντας από το εξώφυλλο, μια ασπρόμαυρη φωτογραφία (όχι ιδιαίτερα αποκαλυπτική) με πέντε μουσικούς σκυμμένους πάνω από τα όργανα τους. όμως, γιατί αισθάνομαι σα να πρόκειται να εκραγεί μια βόμβα, λες και απέχει δευτερόλεπτα από το να ακουμπήσει το έδαφος;; ίσως φταίει ο john stevens,γεμάτος ένταση (αυτό φαίνεται, δεν το φαντάζομαι) πάνω από τα ντραμς, ίσως το γεγονός ότι οι bailey, evan parker και trevor wattsδεν δίνουν καμιά σημασία στο εξωτερικό περιβάλλον, αλλά συνομιλούν με τα μουσικά τους όργανα, μπορεί και σε κάποιο παράλληλο σύμπαν.

oπότε εδώ στην περίπτωση μας η εικόνα δεν λέει χίλιες λέξεις (σιγά μην ακολουθούσαν και εδώ την πεπατημένη αυτοί οι τύποι), λέει ,όμως, πολλές περισσότερες η μουσική. φτάσαμε στη μουσική λοιπόν. και τι να γράψω τώρα με το περιορισμένο λεξιλόγιο μου; έλα ντε.

πιστεύω ότι αυτό που γράφει πίσω στις σημειώσεις ο martin davidson, δηλαδή πως ο κάθε μουσικός κατάφερε να ακούγεται σαν τον εαυτό του και όλοι μαζί σαν ένα γκρουπ, είναι η ακριβέστερη περιγραφή όλων. ηχογραφήθηκε χρόνια πριν κυκλοφορήσει( το 1974, χρονιά που βγήκε και το interstellar space, χρόνια αφού είχε ηχογραφηθεί…) τότε στη χρυσή εποχή του ηλεκτρακουστικού πειραματισμού πολύ πριν αρχίσουν να τον κόβουν σε κομμάτια όπως reductionism και λοιπές μαλακίες. σύνορα στην τέχνη, ρε; δεν μας φτάνουν αυτά στις ζωές μας;

πολύ πριν από όλα αυτά το μαγικό όχημα που ονομαζόταν spontaneous music ensemble, με βασικό οδηγό το john stevens,δίνει και εδώ τον ορισμό, στα δική μου συνείδηση τουλάχιστον, της ελευθερίας έκφρασης. μαζί με τον kent carter στο μπάσο καταργούν φόρμες, κανόνες, μελωδίες, επιρροές και ατομικές επιδιώξεις. παίζουν ελέυθερα γιατί, θέλω να πιστεύω, έτσι απελευθερώνονταν και οι ίδιοι από τους όποιους, προσωπικούς και κοινωνικούς περιορισμούς.

επιστρέφοντας στα κλισέ, επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια και μόνο οι πολλές ερμηνείες (συναισθηματικές, καλλιτεχνικές ακόμα και πολιτικές) που μπορεί να βρει κανείς εδώ, φτάνουν και περισσεύουν για αυτό το αριστούργημα.

με λίγα λόγια, θα ‘θελα να ήμουν και εγώ στο ica του λονδίνου εκείνη τη χειμωνιάτικη βραδιά του φλεβάρη το 1974.

φώτης νικολακόπουλος

***

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s