Αναδημοσιεύει από το    ΑΡΝΗΤΙΚΟ     ,  o risinggalaxy

 

***

Αυτό που συμβαίνει στην αμερική αποδεικνύει ότι η κρίση δεν είναι ελληνική υπόθεση και δεν υπάρχει κάποια συνωμοσία εναντίον της ελλαδίτσας (τα λέγαμε δεν τα λέγαμε?)

Ωστόσο η μάζωξη και η κατάληψη δεν είναι αρκετές όταν συνοδεύονται από ψευδή συνείδηση. Μπορεί μαλιστα να είναι πιο καταστροφικές από την ίδια την κρίση.

Μια κοινωνική συνείδηση του στυλ «φταίνε οι εβραίοι» (οι οποίοι για το ξεκάρφωμα βγαίνουν κι αυτοί στους δρόμους και τις πλατείες του ισραήλ Very Happy ) θυμίζει την κοινωνική συνείδηση μετά την κρίση του 1929, στον απόηχο της οποίας είδαμε την («τελική») «λύση» του αδόλφου χίτλερ.

Το θέμα είναι ότι δεν εχει μεγάλη διαφορα το να λες «οι εβραίοι» από το να λες «η κυβέρνηση», οι «τραπεζίτες», «οι αμερικάνοι», «οι γερμανοί», «το δντ», «η τρόικα», «οι ευρωπαίοι», «οι εξωγήινοι». Θεωρία συνωμοσίας λέγεται και πίσω της έρχεται λιγότερο ή περισσότερο συγκαλυμένος ο ναζισμός ή ο σταλινισμός. Τα στρατόπεδα εξόντωσης ή τα γκουλάγκ.

Στους αντίποδες της θεωρίας συνωμοσίας η οποία θεωρεί ότι κάποια εμπρόσωπα υποκείμενα καθορίζουν την ιστορία, υπάρχει η θεωρία των κοινωνικών σχέσεων του μαρξ.

Προκειμένου να κάνεις οτιδήποτε μέσα σε μια καπιταλιστική κοινωνία πρέπει να έχεις…λεφτά (αφηρημένο γενικό ισοδύναμο των πάντων). «Συναινείς» λοιπόν στην επικύρωση μιας βασικής κοινωνικής σχέσης, δηλαδή χ ωρες δουλειάς για ψ ευρώ, κάτι που είναι γνωστό ωςαφηρημένη εργασία. Επικυρώνοντας αυτή τη σχέση βάζεις το θεμέλιο λίθο της παραγωγής ενός φαντάσματος που ακούει στο όνομα αξία. Η αξία ως φάντασμα που είναι δημιουργεί τον δικό της αυτόνομο, ανεξέλεγκτο, αφηρημένο και σε τελευταία ανάλυση αντι-ανθρώπινο κόσμο, κάτι που είναι και πιο γνωστό ως καπιταλισμός. Η αξία έχει τους δικούς της νόμους, δεν εξαρτάται από τη βούληση κανενός καπιταλιστή, ιμπεριαλιστή, εβραίου, τραπεζίτη. Τάδε εφη κάποιος άγνωστος συγγραφέας ονοματι καρλ μαρξ.

Με την ανάδυση της μικρο-ηλεκτρονικής επανασταστης, κάπου στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ο καπιταλισμός ήρθε αντιμέτωπος με την αρχή του τέλους του, με μια καταστροφική αντίφαση, μπήκε δηλαδή σε μια περιοδο μονιμης κρίσης: από τη μια μεριά οι υπήκοοί του είναι αναγκασμένοι να έχουν λεφτά για να υπάρξουν κατ’ οποιοδήποτε τρόπο μέσα σ’ αυτόν και από την άλλη το μέσο διά του οποίου είναι αναγκασμένοι να αποκτούν τα λεφτά, δηλαδή η (αφηρημένη) εργασία, άρχισε να … εξαφανίζεται ως συνέπεια της τεχνολογίας μια πρωτοφανούς αυτοματοποίησης που φτάνει μέχρι τηνρομποτοποίηση.

Είναι καιρός για αλλαγή παραγωγικής διαδικασίας, όχι κυβέρνησης. Η σύγχρονη τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να οργανώσουμε μια διαφορετική παραγωγική διαδικασία, χωρίς παραγωγή φαντασμάτων όπως η αξία, η οποία θα παράγει συγκεκριμένα προϊόντα για να καλύψει συγκεκριμένες ανθρώπινες ανάγκες, τις ανάγκες όλων των ανθρώπων, κι όλα αυτά με τον ελάχιστο ιδρώτα που εγγυάται το μικρο-τσιπ.

***

Ένα σχόλιο »

  1. Ο/Η Αρνητικός λέει:

    @rednready2

    Όλα καλά με το πρωτο κεφάλαιο του πρωτου τόμου του Κεφάλαιου, διαπιστώνουμε δύο μορφές αξίας, ανταλλακτική και αξία χρήσης. Πάμε στο δευτερο κεφάλαιο τώρα να δούμε από που πηγάζουν αυτές. Εκεί ο ο μαρξ μιλάει για τον «διττό» χαρακτήρα της (καπιταλιστικής) εργασίας – κάτι που διέφυγε της προσοχής του λένιν. Η μια της πλευρά η «συγκεκριμένη εργασία» παράγει υλικά προιόντα (αξία χρήσης), ή άλλη, η «αφηρημένη εργασία» παράγει (ανταλλακτική) αξία. Υλικά προιόντα παράγονταν και πριν τον καπιταλισμό, όχι όμως αξία. Είναι λογικό επομένως να θεωρήσουμε ότι η αξία είναι το βασικό ιστορικό χαρακτηριστικό του καπιταλισμού (και είναι εξίσου λογικο να θεωρήσουμε ότι είναι προϋπόθεση της υπεραξίας). Αλλωστε, σ’ όλο το Κεφάλαιο ο μαρξ δεν περιγράφει τίποτα αλλο από την κίνηση αυτης της αφηρημένης μορφής κοινωνικής διαμεσολάβησης – καθώς και τις διάφορες συνέπειες αυτης της κίνησης – η οποία πραγματι χρησιμοποιεί ως φορέα τα υλικά προιόντα.
    Από που λέει είπαμε ο μαρξ ότι πηγάζει η αξία? Από την αφηρημένη εργασία, δηλαδή από την εργασία, μιας και o διαχωρισμός (σε αφηρημένη και συγκεκριμένη εργασία) είναι εννοιολογικός. Λογικά σκεπτόμενοι πάλι ο καπιταλισμός είναι συνέπεια της εργασίας. Ο Λένιν πίστευε το αντίστροφο, ότι η εργασία είναι το μέσο κρίσης του καπιταλισμού. Το ίδιο πίστευε και ο στάλιν αλλά και ο αδόλφος χίτλερ (βλ. την επιγραφή στην είσοδο του άουσβιτς: «arbeit macht frei» («η εργασία απελευθερώνει»). Και ο αδόλφος τον καπιταλισμό ήθελε να κρίνει μόνο που τον ταύτιζε με τους «τεμπέληδες έμπορους», ξέρεις ποιους, τους εβραίους). Αν ο καπιταλισμός είναι ριζωμένος πάνω στην εργασία είναι ριζωμένος και πάνω στην εργατική τάξη. Με άλλα λογια η καταργηση του καπιταλισμού είναι η καταργηση της εργασίας και της εργατικής τάξης. Και να που την δεκαετία του 70 ξεσπάει η μικρο-ηλεκτρονική επανασταση η οποία αρχίζει να καταργεί την εργασία και την εργατική τάξη με ρυθμούς ταχύτερους από ποτέ, και επομένως τον καπιταλισμό. Η αντιληψη μας ας μην είναι κατώτερη των περιστάσεων…

    «Αλλά στο βαθμό που αναπτύσσεται η μεγάλη βιομηχανία, η παραγωγή του πραγματικού πλούτου καταλήγει να εξαρτάται λιγότερο από το χρόνο εργασίας και από το ποσό της μισθωμένης εργασίας απ’ όσο από τους μηχανισμούς οι οποίοι κινητοποιούνται κατά τη διάρκεια του χρόνου εργασίας και των οποίων η πανίσχυρη αποτελεσματικότητα είναι η ίδια…πέρα από κάθε αναλογία προς τον αναλωνόμενο χρόνο εργασίας αλλά εξαρτάται μάλλον από τη γενική κατασταση της επιστήμης και την πρόοδο της τεχνολογίας. Ο πραγματικός πλούτος εκδηλώνεται μάλλον…στην τερατώδη δυσαναλογία ανάμεσα στον εφαρμοζόμενο χρόνο εργασίας και το προϊόν του, καθώς και στην ποιοτική ανισορροπία ανάμεσα στην εργασία η οποία έχει ελαττωθεί σε καθαρή αφαίρεση και στην ισχύ της παραγωγικής διαδικασίας την οποία εποπτεύει» – Καρλ Μαρξ, Βασικές Γραμμές στην Κριτική της Πολιτικής Οικονομίας (Grundrisse)

  2. Ο/Η Αρνητικός λέει:

    @έμη

    Όχι τσαπατσουλικο, πασόκικο, να λεμε τα πραγματα με τ ονομα τους 😀

  3. Ο/Η έμη λέει:

    Πολύ «τσαπατσούλικο» το κείμενο. Τί ακριβως θέλει να πει ο ποιητής;
    Δημιουργεί τεράστια κενά λογικης σκέψης. Ειδικά το σημειο που μιλάει για τις ευθύνες είναι τελαιως ακάλυπτο. Κανείς δεν έχει ευθύνη άρα όλοι ευθυνόμαστε;;; Μαζί τα φάγαμε!

  4. Ο/Η rednready2 λέει:

    @Αρνητικο
    Συγνωμη που επανέρχομαι αλλά πάλι δεν καταλαβαίνω τι λες. Ο Κάρολος Μαρξ αναφέρεται στην ανταλλακτική αξία και την αξία χρήσης έννοιες που διατυπώθηκαν με την δουλειά των λεγόμενων «κλασσικών» της πολιτικης οικονομίας αλλά σίγουρα προυπήρχαν και αυτών και του καπιταλισμού όπως ο κεραυνός προυπήρχε του Β. Φρανκλίνου αλλά και των χαρταετών.

    Ούτε ο Γκαούτσο Μαρξ θυμαμαι να αναφέρεται σε κάτι τέτοιο.

    Αλλά ας υποθέσουμε όμως πως ο Κ.Μαρξ μιλά για αξία «σκέτη». Σε τι πράγμα αναφέρεται;Τι ακριβώς αντιπροσωπεύει αν «δεν το δεις» με τον «παραμορφωτικό καθρέπτη του Λενινισμού;» το αντεστραμμένο είδωλο ποιας πραγματικής εικόνας θα μας παρουσιάσει;

    ( στο πρώτο κεφάλαιο του Κεφαλαίου αναφέρει για την «αξία χρήσης» που είναι φορέας της «ανταλλακτικής αξίας» επειδή ακριβώς από εκεί πρέπει να αρχίσει κανείς για να εξηγήσει την «εμπορευματική παραγωγή» και πάει λέγοντας τον καπιταλισμό στο σύνολο του )

    και μια σημείωση,μια από τις ποιοτικές διαφορές του καπιταλισμού με την φεουδαρχία είναι πως κατήργησε τους υπηκόους.

    ευχαριστω για την ανοχη

  5. Ο/Η Αρνητικός λέει:

    @Jaquou Utopie

    Δεν προκειται για θεοποίηση της τεχνολογίας αλλά για ενημερωση πανω στις δυνατοτητες της εποχής μας, τις οποίες η κρίση κάνει ακόμα πιο δυνατές. Αν θεοποιούσα την τεχνολογία δεν θα χρειαζόταν να μιλήσω καθόλου. η μεγαλύτερη παραγωγική δύναμη είναι η κοινωνική συνειδηση!

  6. Ο/Η Αρνητικός λέει:

    @rednready2

    Αν ειχες διαβασει μαρξ θα ηξερες ότι η ανταλλακτική αξία αναφέρεται και ως αξία (σκέτο). Αν σκεφτείς ποτέ να το κάνεις δοκίμασε να μην το κανεις μεσα απο το λενινιστικό πρισμα. ειναι παραμορφωτικό. καντο με το βλέμμα στραμμενο στην εποχή σου και στις δυνατότητές της..

  7. Ο/Η Αρνητικός λέει:

    @Jaquou Utopie

    Αξία υπηρχε και πριν τον καπιταλισμό? Μήπως μπερδευεις την αξία με το χρημα? Αν υπήρχε αξία πριν τον καπιταλισμο θα υπηρχε και αφηρημένη εργασία…

  8. Ο/Η rednready2 λέει:

    Θα ήταν χρήσιμο για το συντάκτη να μελετήσει το Μαρξ(αυτόν τον «άγνωστο συγγραφέα»!!!): θα τον βοηθήσει να ξεδιαλύνει πολλά σημεία που έμειναν απροσπέλαστα.
    Η ανταλλακτική αξία αν αυτή εννοει ο συντάκτης ΔΕΝ ειναι φάντασμα. Ο καπιταλισμός εμπεριέχει το τέλος του. Η κρίση δεν είναι φαινόμενο της δεκαετίας του της μικροηλεκτρονικής είναι στην ίδια του τη φύση κτλ κτλ κτλ

    Γενικώς: άστο βρε παιδάκι μου, τι το παιδεύεις; αφού δεν το κατάχεις γαμώτη..

  9. Ο/Η Αρνητικός λέει:

    @spin

    «Βλεπετε κάτι τέτοιο δίπλα σας»

    Η ελλάδα δεν είναι αποκομένη, συμμετέχει σ’ ενα παγκοσμιο καπιταλιστικό συστημα. Αν παρολα αυτα σου αρεσουν οι τοπικες ματιες δες τι συνεβη με τους υπαλλήλους γραφειου στην ελλαδα από τότε που μπηκε στο κολπο ενα λογισμικό όπως το office. και τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν οι κυβερνήσεις δεν ειχαν αρχίσει να ψιλιάζονται ότι μ’ αυτόν τον τροπο ερχεται το τελος τους μαζι με το τελος του ιδιου του καπιταλισμου

    • Ο/Η Spin λέει:

      Μα ούτε «παγκοσμίως» ( στον ευρύτερο δυτικό κόσμο δηλαδή) , ούτε και στην Ελλάδα
      μπορούμε να μιλάμε για το τέλος της «αφηρημένης» εργασίας. Προφανώς σε κάποιους τομείς έχει έρθει ήδη το τέλος λόγω της τεχνολογίας, αλλά δεν παρατηρώ αυτό που γράφεις στο κείμενο σου. Δεν βλέπω το τέλος της εργασίας όπως το θέτεις.

  10. Ο/Η Jaquou Utopie λέει:

    Χιλιάδες λογικά άλματα για να στηρίξει μια θετική πρόταση σε σχέση με τον ρόλο και την επικράτηση ή κατάργηση της «αξίας»… Το τέλος της εργασίας είναι ακόμα πολύ μακριά… Αν και η αλλαγή της παραγωγικής διαδικασίας και των παραγωγικών σχέσεων δεν σημαίνει αυτόματα το τέλος της εργασίας, σημαίνει πιθανότατα κατ΄αρχήν την εξέλιξή της μαζί με την εξέλιξη των κοινωνικών σχέσεων. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι η «αξία» υπήρχε και πριν τον καπιταλισμό.
    Η θεωρία των κοινωνικών σχέσεων και τα πρόσωπα ως υποκείμενα της ιστορίας πάνε χέρι χέρι στη διαλεκτική, δεν εξαφανίζεται από την οπτική ούτε το ένα ούτε το άλλο.

    Τώρα… η θεοποίηση της τεχνολογίας, για να προβοκάρω εσκεμμένα αντιστρέφοντας το επιχείρημα, αποτελεί δυνητικά εξίσου «θεωρία συνωμοσίας» 😉

  11. Ο/Η class-ic λέει:

    Από μία άποψη οι τεχνολογικές αναδιαρθρώσεις συμβαίνουν ακριβώς για να χτυπήσουν τις αρνήσεις των εργατών και να δώσουν μεγαλύτερο έλεγχο της παραγωγής στα αφεντικά. Πχ η «ρομποτοποίηση» μεγάλων κομματιών της παραγωγής από το 70 και μετά δεν είναι σύμφωνα με αυτή την άποψη μια ουδέτερη τεχνολογική πρόοδος αλλά ήρθε ως απάντηση στο κύμα αντιδράσεων στα 70s. Αντιδράσεις που στρέφονταν κατά του προηγούμενου φορντικού – τευλορικού παραδείγματος οργάνωσης της εργασίας.

    Εκεί που θα διαφωνήσω είναι ότι οι αναδιαρθρώσεις αυτές οδηγούν στην κατάργηση της εργασίας. Η εργασία (η απόσπαση υπεραξίας) είναι το αίμα του καπιταλισμού και καμια αναδιαρθρωση δεν τη αγγίζει. Θα ήταν σα να υποστηρίζαμε ότι η τεχνολογία (των αφεντικών μας) θα μας απελευθερώσει από τα δεσμά μας! Αυτό που συμβαίνει είναι απλώς αναδιαρθρωση της εργασίας. Με στροφή προς τον τριτογενή τομέα. Και όποιος έχει δουλέψει τηλεφωνητής, γνωρίζει πολύ καλά πόσο βάρβαρη μπορεί να είναι η εργασία στον τριτογενή….

  12. Ο/Η Spin λέει:

    Κάνει πολλά άλματα ο αρνητικός και με ζαλίζει. Γράφει π.χ. για την πρωτοφανή αυτοματοποίηση η οποία εξαφανίζει την «αφηρημένη » εργασία. Βλέπετε εσείς κάτι τέτοιο δίπλα σας? Διαπιστώνετε π.χ. κάτι τέτοιο στην Ελλάδα? Για αυτό έχει βαλτώσει ο καπιταλισμός δηλαδή? επειδή δεν υπάρχουν αφηρημένες δουλειές, άρα και λεφτά για όλους?

    Επίσης δεν έπιασα ακριβώς τι λέει στην αρχή για τους εβραίους. Βγαίνουν για ξεκάρφωμα και διαμαρτύρονται???

  13. Ο/Η Spin λέει:

    Η εργασία ποτέ δεν πεθαίνει!!!

Αφήστε απάντηση στον/στην Jaquou Utopie Ακύρωση απάντησης